ဘယ္ဘုရားကိုသင္ကိုးကြယ္ေနလဲ..ငါႏွင့္ငါ့အိမ္သားျဖစ္လွ်င္မူကားထာဝရဘုရားကို..ကိုးကြယ္မည္...
မင္းခ်င္းမ်ား….ဘုရား…ၾကားဖူးၾကမွာပါေနာ္..ဘုရင္ကေခၚရင္..ဝန္မင္းေတြျပန္ထူးသံေလ…
ဒကာၾကီးလို႔ေခၚခံလိုက္ရရင္..ရိုေသသမႈနဲ႔ျပန္ထူးသံ..တင္ပ..ဘုန္းဘုန္း..သို႔မဟုတ္..တင္ပဘုရား..
အာဏာရွင္ၾကီးစစ္သားၾကီးကိုလဲ..လက္ခက္ေလးႏွစ္ဖက္ပူကပ္လို႔..ဘုရားလို႔ေခၚရျပန္တယ္..
အထီးက်န္ကမၻာ
ေျပာသလိုပါဘဲ..ဗုဒၶဘာသာမွာ..ဘုရားျဖစ္ဖို႔လူတိုင္းအခြင့္အေရးရွိတယ္ဆိုတာ..ေတာ္ေတာ္မွန္ပါတယ္..
အုပ္ခဲ..ေျမခဲ..ေရြတံုးေငြတံုး..သစ္တံုးေတြကအစ..ဘုရားျဖစ္ခြင့္ရျပီး..ဘုရားလို႔တရိုတေသအေခၚခံေနရတာ
ေတာ္ေတာ္အားၾကစရာေကာင္းပါတယ္..ဒါေပမဲ့..ဟႏၵဴဘာသာေလာက္ဘုရားျဖစ္ဖို႔အခြင့္အေရးကသိပ္
မမ်ားျပန္ဘူး…ဟႏၵဴဘာသာမွာ..တရိစာၦန္..သစ္ပင္..ကအစဘုရားျဖစ္ခြင့္..ရၾကတယ္…
ဒါေပမဲ့..ဘုရားျဖစ္ဖို႔..လြယ္သလားမလြယ္ဘူးလားဆိုတာ..ေသေသခ်ာခ်ာေလ့လာရင္သိႏိုင္တယ္..
အထူးသျဖင့္မိန္းမတို႔အခြင့္အေရးကရွိကိုမရွိဘူး..
ပိဋကတ္ သုတၱံ..အဂၤုတၱရနိကာယ္ျမန္မာျပန္..ဧကကနိပါတ္ အခန္း၁၅..စာပိုဒ္ေရ
၂၇၉၊ ရဟန္းတို၌ မိန္းမသည္ ပူေဇာ္အထူးကို ခံေတာ္မူေသာ ဘုရားျဖစ္ရာေသာ အေၾကာင္း အခြင့္သည္ မရိွ၊ ရဟန္းတို၌ ေယာက်ာ္းသည္ ပူေဇာ္အထူးကို ခံေတာ္မူထိုက္ေသာ ဘုရားျဖစ္ရာေသာ အေၾကာင္းအခြင့္ကား ရိွႆဟု (မိန္႔ေတာ္မူသည္)၊ (၂)
၂၈ဝ၊ ရဟန္းတို၌ မိန္းမသည္ စၾကဝေတးမင္း ျဖစ္ရာေသာ အေၾကာင္း အခြင့္သည္ မရိွ၊ ရဟန္းတို၌ ေယာက်ာ္းသည္ စၾကဝေတးမင္းျဖစ္ရာေသာ အေၾကာင္းအခြင့္ကား ရိွႆဟု (မိန္႔ေတာ္မူသည္)၊ (၃)
၂၈၁-၂၈၃၊ ရဟန္းတို၌ မိန္းမသည္ သိၾကားမင္း ျဖစ္ရာေသာ၊ပ၊ မာရ္မင္း ျဖစ္ရာေသာ၊ပ၊ ျဗဟာၼၾကီးျဖစ္ရာေသာ အေၾၷကာင္းအခြင့္သည္ မရိွ၊ ရဟန္းတို၌ ေယာက်ာ္းသည္ သိၾကားမင္း ျဖစ္ရာ ေသာ၊ပ၊ မာရ္မင္းျဖစ္ရာေသာ၊ပ၊ ျဗဟၼာၾကီးျဖစ္ရာေသာ အေၷၾကာင္းအခြင့္ကား ရိွႆဟု (မိန္႔ေတာ္မူသည္)၊ (၄-၆)
လူ႔ျပည္မွာ..တစ္လင္စနစ္နဲ႔..သီလေကာင္းခဲ့သေလာက္..နိဗၺာန္မေရာက္ခဲ့ရင္ေတာင္..နတ္ျပည္မွာ..နတ္သားျဖစ္ဖို႔အခြင့္မရွိဘဲ..နတ္သမီးအျဖစ္နဲ႔..နတ္သားေတြရဲ့အေပ်ာ္မယားျဖစ္ရအံုးမယ္…ေအာ္..သၾကားမင္းျဖစ္ခြင့္.
ျဗဟၼာမင္းျဖစ္ခြင့္..မာရ္နတ္မင္းျဖစ္ခြင့္မရွိတာေနမွာပါ..နတ္သားေတာ့ျဖစ္ခြင့္ရွိေကာင္းရွိႏိုင္မွာ..ဘုရားမွာ
နိဗၺာန္မေရာက္ရင္ေတာင္..နတ္သားေတာ့..ျဖစ္ခြင့္ေပးပါလို႔…အာမေတာ့မခံႏိုင္ဖူးေပါ့..နတ္သမီးျဖစ္ရတာထက္
စာရင္..နတ္သားျဖစ္ရတာ..ပိုျမတ္တာေပါ့..
ထားလိုက္ပါ..ဗုဒၶေလးမ်ိဳးရွိတယ္…လို႔သိရတယ္..
၁။ သုတဗုဒၶ—- စာေပက်မ္းဂန္ တတ္သိလိမၼာ၍ အၾကားအျမင္ႏွင့္ျပည့္စံုေသာသူကို ဆိုလိုသည္။
၂။ သဝကဗုဒၶ— တပည့္ခံ၍ သိကြ်မ္း လိမၼာသူ၊ ရွင္ေတာ္ေဂါတမ၏ တပည့္ရဟႏၱာမ်ားကဲ့သို႔ေသာ သူကိုဆိုလိုသည္။
၃။ ပေစၥကဗုဒၶ—မိမိအလိုလို သစၥာတရားကိုသိေသာသူ၊ တပါးေသာပုဂၢိဳလ္၏ သာသနာကိုမွီ၍ သိသည့္သူမဟုတ္။ မိမိအသီးအျခား သိကြ်မ္း လိမၼာသူ၊ အလိုအေလွ်ာက္ ဘာသာသိသူျဖစ္၍ ဘုရားငယ္လည္း ေခၚေသး၏။
၄။ သမၼာသမၺဳဒၶ—ခပ္သိမ္းေသာ ေညယ်ဓံတရာတို႕ကို အၾကြင္းမဲ့ သိႏိုင္ေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရားဟု ဆိုသည္။ အထက္ပုဂၢိဳလ္ ၃ ဦးတို႔ထက္ ထူးေသာသူကို ဆိုလိုသည္။
ဒီ၄မ်ိဳးမွာေဂါတမဗုဒၶက..ဘယ္နံပတ္ျဖစ္ႏိုင္မလဲ…..ဗုဒၶဆိုတဲ့စကားဟာမဂဓစကားကေနလာတယ္..အဓိပၸါယ္က
သစၥာတရားကို ကိုယ္တိုင္သိ၍၊ သူတပါးတို႔အားလည္း သိေစေသာ သူကို၊ ဗုဒၶဟု ေခၚဆိုသည္…
ဒါကိုဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြက.ဘုရားလို႔ေခၚၾကတာေပါ့..ဗုဒၶဘုရားျဖစ္ဖို႔အတြက္..
ဗ်ာဒိတ္ခံရာအဂၤရွစ္ပါးနဲ႔လဲညီးရအံုးမယ္..
၁။ လူစင္စစ္ျဖစ္ျခင္း။
၂။ ေယာက်ၤားစင္စစ္ျဖစ္ျခင္း။
၃။ တိဟိတ္ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ျခင္း။
၄။ ရေသ့၊ရဟန္ျပဳသည္လည္းျဖစ္ျခင္း။
၅။ ဘုရားရွင္အား ကိုယ္တိုင္ကိုယ္ၾကပ္ဖူးေတြ႔ရျခင္း။
၆။ ဈာန္သမာပါတ္ႏွင့္လည္း ျပည္စံုျခင္း။
၇။ ဘုရားဆုကို အလိုဆႏၵလည္းရွိျခင္း။
၈။ ဘုရားဆုကိုလည္း ေတာင္းယူျခင္း။
မွတ္ရန္။ ။ ဤအဂၤါရွစ္ပါးႏွင့္ျပည့္စံုမွ ဗုဒၶျဖစ္ရမည္ဟု က်မ္းစာလာေသာေၾကာင့္။ ယခု ဘဒၵကမၻာတြင္ ပြင့္ေတာ္မူေသာ ေနာက္ဆံုး ဗုဒၶမွာ ဒီပကၤရာထံ ဆုပန္သည္မွန္ေစေတာ့။ ဒီပကၤရာမွစေသာ ႏွစ္က်ိပ္ရွစ္ဆူအပါအဝင္ အျခားအျခား ( ဂဂၤါဝါဠဳ သဲစုမကေသာ) ဗုဒၶဘုရားတို႔သည္၊ ဘယ္ဗုဒၶထံ၌ခံယူပါသနည္း။ ဂဂၤါဝါဠဳက ဗုဒၶတို႔၏ လက္ဦးအစဗုဒၶသည္ အဘယ္သူထံ၌ ဗ်ာဒိတ္ခံယူခဲ့ၾကပါသနည္းလို႔ေမးစရာအေၾကာင္းရွိလာတယ္..ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြမေျပာႏိုင္ရင္ေတာ့
ကၽြန္ေတာ္ေျပာႏိုင္ပါတယ္..အခုေတာ့မေျပာေသးဘူး…
ေနာက္ဆံုးပြင့္မယ့္ဘုရားကလဲ..အရိေမတၱာယ်..သူျပီးရင္ဘယ္ဘုရားမွမလာေတာ့ဘူး
ဘုရားျဖစ္ဖို႔..ဘုရားကို..ကိုယ္တုိင္ကိုယ္က်ျမင္ျပီး..ေတာင္းရေသးတယ္..
ၾကည့္ျခင္းငါးပါး။
ကိုအေျခခံျပီးေျပာရရင္လည္း
၁။ ကာလ= ဘုရားျဖစ္ရာ အခ်ိန္ လူတို႔အသက္ အႏွစ္တသိန္း အထက္၌၄င္း၊ အႏွစ္တရာ ေအာက္၌၄င္း မျဖစ္ရ။
၂။ ဒီပ= ဘုရားျဖစ္ရာ ကြ်န္း။ ဇမၺဴဒီပါ ေတာင္ကြ်န္းမွ တပါး အျခားေသာ ကြ်န္းေနရာ၌ ဘုရားျဖစ္ခြင့္မရွိ။
၃။ ေဒသ= ဘုရားျဖစ္ရာအရပ္၊ မဇၩိမေဒသ တည္းဟူေသာ ေတာင္ကြ်န္း၏ ဗဟို ကပိလဝတ္ျပည္မွ တပါး အျခားေနရာ၌ျဖစ္ခြင့္မရွိ။
၄။ ကုလဇေနတၱိ= ဘုရားျဖစ္ရာ အမ်ိဳး ဘုရားတို႔မည္သည္ ဆင္းရာသားမ်ိဳး၊ ကုန္သည္မ်ိဳး၌ မျဖစ္ရ။ ျမတ္သည္ဟု သမုတ္အပ္ေသာ ပုဏၰားမ်ိဳး၌သာ၄င္း၊ မင္းမ်ိဳး၌သာ၄င္း ျဖစ္ရမည္။
၅။ အာယုပရိေစၦဒ= မယ္ေတာ္၏ အသက္အပိုင္းအျခား။ ဘုရားအေလာင္း၏ မယ္ေတာ္သည္၊ အသက္ ၁၀ လႏွင့္ ခုႏွစ္ရက္သာ ၾကြင္းေသးသျဖင့္၊ ဘုရားအေလာင္းဘြားျမင္ၿပီးေနာက္၊ ခုႏွစ္ရက္တြင္ ေသရမည္ျဖစ္သည္။
ဆိုေတာ့က..ဗုဒၶဘုရားျဖစ္လိုင္စဥ္ကို.. အိႏၵိယက..အပိုင္ကိုင္ထားေတာ့..ျမန္မာေတြမွာအခြင့္အေ၇းမရွိျပန္ဘူး..
ဗုဒၶဘုရားေတြမွန္သမွ်ဟာ..နိယာမတရားငါးပါးရဲ့ျပဳျပင္စီရင္မႈကေနမလြတ္ကင္းခဲ့ၾကဘဲ..ဘဝေတြျပီးဆံုးသြားခဲ့ၾကတယ္
သူတို႔အဆိုအရနိဗၺာန္ေပါ့ဗ်ာ..နိဗၺာန္ဆိုတာကထာဝရေသခ်င္းပါဘဲ..
နိယာမတရားငါးပါးဆိုတာ
၁။ ဥတုနိယာမ။
ေႏြမုိးေဆာင္းေပါ့ဗ်ာအလြယ္သေဘာ
မင္းခ်င္းမ်ား….ဘုရား…ၾကားဖူးၾကမွာပါေနာ္..ဘုရင္ကေခၚရင္..ဝန္မင္းေတြျပန္ထူးသံေလ…
ဒကာၾကီးလို႔ေခၚခံလိုက္ရရင္..ရိုေသသမႈနဲ႔ျပန္ထူးသံ..တင္ပ..ဘုန္းဘုန္း..သို႔မဟုတ္..တင္ပဘုရား..
အာဏာရွင္ၾကီးစစ္သားၾကီးကိုလဲ..လက္ခက္ေလးႏွစ္ဖက္ပူကပ္လို႔..ဘုရားလို႔ေခၚရျပန္တယ္..
အထီးက်န္ကမၻာ
ေျပာသလိုပါဘဲ..ဗုဒၶဘာသာမွာ..ဘုရားျဖစ္ဖို႔လူတိုင္းအခြင့္အေရးရွိတယ္ဆိုတာ..ေတာ္ေတာ္မွန္ပါတယ္..
အုပ္ခဲ..ေျမခဲ..ေရြတံုးေငြတံုး..သစ္တံုးေတြကအစ..ဘုရားျဖစ္ခြင့္ရျပီး..ဘုရားလို႔တရိုတေသအေခၚခံေနရတာ
ေတာ္ေတာ္အားၾကစရာေကာင္းပါတယ္..ဒါေပမဲ့..ဟႏၵဴဘာသာေလာက္ဘုရားျဖစ္ဖို႔အခြင့္အေရးကသိပ္
မမ်ားျပန္ဘူး…ဟႏၵဴဘာသာမွာ..တရိစာၦန္..သစ္ပင္..ကအစဘုရားျဖစ္ခြင့္..ရၾကတယ္…
ဒါေပမဲ့..ဘုရားျဖစ္ဖို႔..လြယ္သလားမလြယ္ဘူးလားဆိုတာ..ေသေသခ်ာခ်ာေလ့လာရင္သိႏိုင္တယ္..
အထူးသျဖင့္မိန္းမတို႔အခြင့္အေရးကရွိကိုမရွိဘူး..
ပိဋကတ္ သုတၱံ..အဂၤုတၱရနိကာယ္ျမန္မာျပန္..ဧကကနိပါတ္ အခန္း၁၅..စာပိုဒ္ေရ
၂၇၉၊ ရဟန္းတို၌ မိန္းမသည္ ပူေဇာ္အထူးကို ခံေတာ္မူေသာ ဘုရားျဖစ္ရာေသာ အေၾကာင္း အခြင့္သည္ မရိွ၊ ရဟန္းတို၌ ေယာက်ာ္းသည္ ပူေဇာ္အထူးကို ခံေတာ္မူထိုက္ေသာ ဘုရားျဖစ္ရာေသာ အေၾကာင္းအခြင့္ကား ရိွႆဟု (မိန္႔ေတာ္မူသည္)၊ (၂)
၂၈ဝ၊ ရဟန္းတို၌ မိန္းမသည္ စၾကဝေတးမင္း ျဖစ္ရာေသာ အေၾကာင္း အခြင့္သည္ မရိွ၊ ရဟန္းတို၌ ေယာက်ာ္းသည္ စၾကဝေတးမင္းျဖစ္ရာေသာ အေၾကာင္းအခြင့္ကား ရိွႆဟု (မိန္႔ေတာ္မူသည္)၊ (၃)
၂၈၁-၂၈၃၊ ရဟန္းတို၌ မိန္းမသည္ သိၾကားမင္း ျဖစ္ရာေသာ၊ပ၊ မာရ္မင္း ျဖစ္ရာေသာ၊ပ၊ ျဗဟာၼၾကီးျဖစ္ရာေသာ အေၾၷကာင္းအခြင့္သည္ မရိွ၊ ရဟန္းတို၌ ေယာက်ာ္းသည္ သိၾကားမင္း ျဖစ္ရာ ေသာ၊ပ၊ မာရ္မင္းျဖစ္ရာေသာ၊ပ၊ ျဗဟၼာၾကီးျဖစ္ရာေသာ အေၷၾကာင္းအခြင့္ကား ရိွႆဟု (မိန္႔ေတာ္မူသည္)၊ (၄-၆)
လူ႔ျပည္မွာ..တစ္လင္စနစ္နဲ႔..သီလေကာင္းခဲ့သေလာက္..နိဗၺာန္မေရာက္ခဲ့ရင္ေတာင္..နတ္ျပည္မွာ..နတ္သားျဖစ္ဖို႔အခြင့္မရွိဘဲ..နတ္သမီးအျဖစ္နဲ႔..နတ္သားေတြရဲ့အေပ်ာ္မယားျဖစ္ရအံုးမယ္…ေအာ္..သၾကားမင္းျဖစ္ခြင့္.
ျဗဟၼာမင္းျဖစ္ခြင့္..မာရ္နတ္မင္းျဖစ္ခြင့္မရွိတာေနမွာပါ..နတ္သားေတာ့ျဖစ္ခြင့္ရွိေကာင္းရွိႏိုင္မွာ..ဘုရားမွာ
နိဗၺာန္မေရာက္ရင္ေတာင္..နတ္သားေတာ့..ျဖစ္ခြင့္ေပးပါလို႔…အာမေတာ့မခံႏိုင္ဖူးေပါ့..နတ္သမီးျဖစ္ရတာထက္
စာရင္..နတ္သားျဖစ္ရတာ..ပိုျမတ္တာေပါ့..
ထားလိုက္ပါ..ဗုဒၶေလးမ်ိဳးရွိတယ္…လို႔သိရတယ္..
၁။ သုတဗုဒၶ—- စာေပက်မ္းဂန္ တတ္သိလိမၼာ၍ အၾကားအျမင္ႏွင့္ျပည့္စံုေသာသူကို ဆိုလိုသည္။
၂။ သဝကဗုဒၶ— တပည့္ခံ၍ သိကြ်မ္း လိမၼာသူ၊ ရွင္ေတာ္ေဂါတမ၏ တပည့္ရဟႏၱာမ်ားကဲ့သို႔ေသာ သူကိုဆိုလိုသည္။
၃။ ပေစၥကဗုဒၶ—မိမိအလိုလို သစၥာတရားကိုသိေသာသူ၊ တပါးေသာပုဂၢိဳလ္၏ သာသနာကိုမွီ၍ သိသည့္သူမဟုတ္။ မိမိအသီးအျခား သိကြ်မ္း လိမၼာသူ၊ အလိုအေလွ်ာက္ ဘာသာသိသူျဖစ္၍ ဘုရားငယ္လည္း ေခၚေသး၏။
၄။ သမၼာသမၺဳဒၶ—ခပ္သိမ္းေသာ ေညယ်ဓံတရာတို႕ကို အၾကြင္းမဲ့ သိႏိုင္ေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရားဟု ဆိုသည္။ အထက္ပုဂၢိဳလ္ ၃ ဦးတို႔ထက္ ထူးေသာသူကို ဆိုလိုသည္။
ဒီ၄မ်ိဳးမွာေဂါတမဗုဒၶက..ဘယ္နံပတ္ျဖစ္ႏိုင္မလဲ…..ဗုဒၶဆိုတဲ့စကားဟာမဂဓစကားကေနလာတယ္..အဓိပၸါယ္က
သစၥာတရားကို ကိုယ္တိုင္သိ၍၊ သူတပါးတို႔အားလည္း သိေစေသာ သူကို၊ ဗုဒၶဟု ေခၚဆိုသည္…
ဒါကိုဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြက.ဘုရားလို႔ေခၚၾကတာေပါ့..ဗုဒၶဘုရားျဖစ္ဖို႔အတြက္..
ဗ်ာဒိတ္ခံရာအဂၤရွစ္ပါးနဲ႔လဲညီးရအံုးမယ္..
၁။ လူစင္စစ္ျဖစ္ျခင္း။
၂။ ေယာက်ၤားစင္စစ္ျဖစ္ျခင္း။
၃။ တိဟိတ္ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ျခင္း။
၄။ ရေသ့၊ရဟန္ျပဳသည္လည္းျဖစ္ျခင္း။
၅။ ဘုရားရွင္အား ကိုယ္တိုင္ကိုယ္ၾကပ္ဖူးေတြ႔ရျခင္း။
၆။ ဈာန္သမာပါတ္ႏွင့္လည္း ျပည္စံုျခင္း။
၇။ ဘုရားဆုကို အလိုဆႏၵလည္းရွိျခင္း။
၈။ ဘုရားဆုကိုလည္း ေတာင္းယူျခင္း။
မွတ္ရန္။ ။ ဤအဂၤါရွစ္ပါးႏွင့္ျပည့္စံုမွ ဗုဒၶျဖစ္ရမည္ဟု က်မ္းစာလာေသာေၾကာင့္။ ယခု ဘဒၵကမၻာတြင္ ပြင့္ေတာ္မူေသာ ေနာက္ဆံုး ဗုဒၶမွာ ဒီပကၤရာထံ ဆုပန္သည္မွန္ေစေတာ့။ ဒီပကၤရာမွစေသာ ႏွစ္က်ိပ္ရွစ္ဆူအပါအဝင္ အျခားအျခား ( ဂဂၤါဝါဠဳ သဲစုမကေသာ) ဗုဒၶဘုရားတို႔သည္၊ ဘယ္ဗုဒၶထံ၌ခံယူပါသနည္း။ ဂဂၤါဝါဠဳက ဗုဒၶတို႔၏ လက္ဦးအစဗုဒၶသည္ အဘယ္သူထံ၌ ဗ်ာဒိတ္ခံယူခဲ့ၾကပါသနည္းလို႔ေမးစရာအေၾကာင္းရွိလာတယ္..ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြမေျပာႏိုင္ရင္ေတာ့
ကၽြန္ေတာ္ေျပာႏိုင္ပါတယ္..အခုေတာ့မေျပာေသးဘူး…
ေနာက္ဆံုးပြင့္မယ့္ဘုရားကလဲ..အရိေမတၱာယ်..သူျပီးရင္ဘယ္ဘုရားမွမလာေတာ့ဘူး
ဘုရားျဖစ္ဖို႔..ဘုရားကို..ကိုယ္တုိင္ကိုယ္က်ျမင္ျပီး..ေတာင္းရေသးတယ္..
ၾကည့္ျခင္းငါးပါး။
ကိုအေျခခံျပီးေျပာရရင္လည္း
၁။ ကာလ= ဘုရားျဖစ္ရာ အခ်ိန္ လူတို႔အသက္ အႏွစ္တသိန္း အထက္၌၄င္း၊ အႏွစ္တရာ ေအာက္၌၄င္း မျဖစ္ရ။
၂။ ဒီပ= ဘုရားျဖစ္ရာ ကြ်န္း။ ဇမၺဴဒီပါ ေတာင္ကြ်န္းမွ တပါး အျခားေသာ ကြ်န္းေနရာ၌ ဘုရားျဖစ္ခြင့္မရွိ။
၃။ ေဒသ= ဘုရားျဖစ္ရာအရပ္၊ မဇၩိမေဒသ တည္းဟူေသာ ေတာင္ကြ်န္း၏ ဗဟို ကပိလဝတ္ျပည္မွ တပါး အျခားေနရာ၌ျဖစ္ခြင့္မရွိ။
၄။ ကုလဇေနတၱိ= ဘုရားျဖစ္ရာ အမ်ိဳး ဘုရားတို႔မည္သည္ ဆင္းရာသားမ်ိဳး၊ ကုန္သည္မ်ိဳး၌ မျဖစ္ရ။ ျမတ္သည္ဟု သမုတ္အပ္ေသာ ပုဏၰားမ်ိဳး၌သာ၄င္း၊ မင္းမ်ိဳး၌သာ၄င္း ျဖစ္ရမည္။
၅။ အာယုပရိေစၦဒ= မယ္ေတာ္၏ အသက္အပိုင္းအျခား။ ဘုရားအေလာင္း၏ မယ္ေတာ္သည္၊ အသက္ ၁၀ လႏွင့္ ခုႏွစ္ရက္သာ ၾကြင္းေသးသျဖင့္၊ ဘုရားအေလာင္းဘြားျမင္ၿပီးေနာက္၊ ခုႏွစ္ရက္တြင္ ေသရမည္ျဖစ္သည္။
ဆိုေတာ့က..ဗုဒၶဘုရားျဖစ္လိုင္စဥ္ကို.. အိႏၵိယက..အပိုင္ကိုင္ထားေတာ့..ျမန္မာေတြမွာအခြင့္အေ၇းမရွိျပန္ဘူး..
ဗုဒၶဘုရားေတြမွန္သမွ်ဟာ..နိယာမတရားငါးပါးရဲ့ျပဳျပင္စီရင္မႈကေနမလြတ္ကင္းခဲ့ၾကဘဲ..ဘဝေတြျပီးဆံုးသြားခဲ့ၾကတယ္
သူတို႔အဆိုအရနိဗၺာန္ေပါ့ဗ်ာ..နိဗၺာန္ဆိုတာကထာဝရေသခ်င္းပါဘဲ..
နိယာမတရားငါးပါးဆိုတာ
၁။ ဥတုနိယာမ။
ေႏြမုိးေဆာင္းေပါ့ဗ်ာအလြယ္သေဘာ
၂။ ဗီဇနိယာမ။
လူတို႔အေခၚအားျဖင့္ ဗီဇ ၅ မ်ိဳးရွိတယ္..
၁။ မူလဗီဇ – အျမစ္ကေပါက္ေသာမ်ိဳး။
၂။ ခႏၶဗီဇ – ပင္မည္မ်ိဳးေစ့၊ အခက္ေပါက္ေသာမ်ိဳး။
၃။ ဖလုဗီဇ – အဆစ္မ်ိဳးေစ့၊ အဆစ္ကေပါက္ေသာမ်ိဳး။
၄။ အဂၢဗီဇ – အညြန္႔မ်ိဳးေစ့၊ အညြန္႔ေပါက္ေသာမ်ိဳးေစ့။
၅။ ဗီဇဗီဇ – အေစ့မ်ိဳးေစ့၊ အေစ့ကေပါက္ေသာမ်ိဳးဟူသမ်ာတို႔တည္း။
ဤမူလဗီဇ – အစရွိေသာမ်ိဳးတို႔မွာ ကမၻာဦးတည္ဦးမွ စ၍၊ အျမစ္ကေပါက္ေသာမ်ိဳး အျမစ္ကသာ။ အခက္ကေပါက္ေသာမ်ိဳး အခက္ကသာ အျမဲျဖစ္ေလေသာေၾကာင့္ နိယာမဟု ေခၚရေလသည္။
၃။ ကမၼနိယာမ။
။စင္စစ္အားျဖင့္၊ အကုသိုလ္ကံ၊ ကုသိုလ္ကံတည္းဟူေသာ ေကာင္းက်ိဳး မေကာင္းက်ိဳး၊ ေကာင္းမႈ မေကာင္းမႈ ႏွစ္ပါးပါဝင္ ကံမည္ေလသည္။
လူတို႔အေခၚအားျဖင့္ ဗီဇ ၅ မ်ိဳးရွိတယ္..
၁။ မူလဗီဇ – အျမစ္ကေပါက္ေသာမ်ိဳး။
၂။ ခႏၶဗီဇ – ပင္မည္မ်ိဳးေစ့၊ အခက္ေပါက္ေသာမ်ိဳး။
၃။ ဖလုဗီဇ – အဆစ္မ်ိဳးေစ့၊ အဆစ္ကေပါက္ေသာမ်ိဳး။
၄။ အဂၢဗီဇ – အညြန္႔မ်ိဳးေစ့၊ အညြန္႔ေပါက္ေသာမ်ိဳးေစ့။
၅။ ဗီဇဗီဇ – အေစ့မ်ိဳးေစ့၊ အေစ့ကေပါက္ေသာမ်ိဳးဟူသမ်ာတို႔တည္း။
ဤမူလဗီဇ – အစရွိေသာမ်ိဳးတို႔မွာ ကမၻာဦးတည္ဦးမွ စ၍၊ အျမစ္ကေပါက္ေသာမ်ိဳး အျမစ္ကသာ။ အခက္ကေပါက္ေသာမ်ိဳး အခက္ကသာ အျမဲျဖစ္ေလေသာေၾကာင့္ နိယာမဟု ေခၚရေလသည္။
၃။ ကမၼနိယာမ။
။စင္စစ္အားျဖင့္၊ အကုသိုလ္ကံ၊ ကုသိုလ္ကံတည္းဟူေသာ ေကာင္းက်ိဳး မေကာင္းက်ိဳး၊ ေကာင္းမႈ မေကာင္းမႈ ႏွစ္ပါးပါဝင္ ကံမည္ေလသည္။
၄။ စိတၱနိယာမ။
အာရံုအမ်ိဳးမ်ိဳးကို သိတတ္ ၾကံတတ္ေသာေၾကာင့္ စိတ္မည္၏။ အာရံုအမ်ိဳးမ်ိဳးကို ဆန္းၾကယ္စြာ ၾကံစည္တတ္ေသာ တရားပင္ စိတ္မည္၏။ ဤစိတ္သည္ အစဥ္ရွိ၍ျမဲ၏။
အာရံုအမ်ိဳးမ်ိဳးကို သိတတ္ ၾကံတတ္ေသာေၾကာင့္ စိတ္မည္၏။ အာရံုအမ်ိဳးမ်ိဳးကို ဆန္းၾကယ္စြာ ၾကံစည္တတ္ေသာ တရားပင္ စိတ္မည္၏။ ဤစိတ္သည္ အစဥ္ရွိ၍ျမဲ၏။
၅။ ဓမၼနိယာမ။
ဓမၼနိယာမဆိုေသာ အျမဲတရား ဘယ္သို႔ျမဲသည့္အေၾကာင္း။
၁။ ဗုဒၶတိုင္း ဓမၼစၾကာတရားကို ေဟာေၾကာင္း။
၂။ ဗုဒၶတိုင္း နိပါတ္ သုတၱံကိုေဟာေၾကာင္း။
၃။ ဗုဒၶတိုင္း ဝိနည္းသိကၡာကိုေဟာေၾကာင္း။
၄။ ဗုဒၶတိုင္း အဘိဓမၼာကိုေဟာေၾကာင္း တို႔ပါရွိေလေသာေၾကာင့္၊ ထိုဘုရားဟု အမည္ခံေသာ အရာအားလံုးတို႔သည္ ဤထက္မထူးသျဖင့္၊ ဤတရားသည္ ျမဲေသာတရားပင္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္၊ နိယာမတရားဟု ေခၚဆိုျခင္းပင္ျဖစ္ေလသည္။
ဗုဒၶဘုရားေတြမွန္သမွ်ဒီနိယမတရားငါးပါးနဲ႔လြတ္တာမရွိဘူးေပါ့..
နိယမတရားငါးပါးနဲ႔ကင္းလြတ္တဲ့ဘုရားကို..ၾကေတာ့..ဗုဒၶလို႔မေခၚေတာ့ဘူး…
ႏိုင္ငံေကၽာ္ ဓမၼေစတီ ဆရာေတာ္ဘုရားႄကီး ေရးသားေတာ္မူေသာ သမစိတၲ ဘာသာကၽမ္း သံဃာစစ္တမ္း အလင္းကၽမ္း သံဃာဟုတ္မဟုတ္ ေမးခြန္းထုတ္ကၽမ္း (ဂႏျြမာပံုႏွိပ္ တိုက္မွထုတ္ေဝသည္)တြင္ “လူကႁဖစ္ေသာ ၪပဇာဗုရား၊ ပုဂၢလဓိဌာန္ ဗုရားတို႔ကို ပါယ္၍ ဗုဒၶါန၊ဗုရားအစစ္ ဓမၼဓိဌာန္ သဗၺညဳတဉာဏ္ နိယတ အႃမဲဗုရားကို ႁပၪီးအံ့။ ေလာေက၊ ေလာက၌၊ ဧေကာေရဝ၊ တဆူသာလွ်င္၊ ၪပၸဇႏၱိ ႁဖစ္ကုန္၏၊ ကႎကရဏံ အဘယ္ကဲ့သို႔နည္း ဟူမူကား၊ မဟႏၱံ ႄကီးႁမတ္ေသာ သဗၺညဳတဉာဏံ၊ သဗၺညဳတဉာဏ္ကို အစိုးရေသာ ဓမၼဓိဌာန္ နိယတ အႃမဲဗုရားသည္၊ ဂုဏာနံ ဂုဏ္ေပါင္းတကာတို႔၏ တည္ရာႁဖစ္ေသာ၊ ဧကႏၱ ထိုသဗၺညဳတအရွင္ နိယတသခင္ တဆူတည္း အႃမဲဗုရားသည္သာလွ်င္ ေဟာတိ ႁဖစ္၏၊ ဣတိ ဤသို႔ ဂဏွိတဗၺံ ယူမွတ္အပ္၏။” ဟူ၍လည္းေကာင္း၊
သံုးဆယ္ႃမိဳ႔ ဘုရားဒကာ ၪီးလူငယ္ ေရးသားေသာ သဗၺညဳတ စိႏၱာမဏိကၽမ္း စာမၽက္ႏွာ (၂)တြင္ “သဗၺညဳတ ဘုရားသခင္သည္ အမိမရွိ အဘ မရွိ ကိုယ္ထက္ႁမတ္ေသာ သူမရွိ၊ ပါရမီဆယ္ပါးကို မႁဖည့္ ဒါန သီလ ဘာဝနာတို႔ကို မႁပဳလုပ္ဘဲ၊ အလိုလို ႁဖစ္ေတာ္မူေႂကာင္း၊ သက္ေသကား- သယံ၊ အလိုလို၊ ဘူတံ၊ ထင္ရွား၊ ဇာရတိ ႁဖစ္ေတာ္မူ၏၊ သယံအဘိညာယ ကာရေႆရႏၱိ ဆရာမိဘကင္း၍ ႁဖစ္ေသာ ပါဠိသက္ေသ၊ သဗၺညဳတ ဘုရား တဆူတည္း ႁဖစ္ေႂကာင္း သက္ေသခံ ပါဠိကား သာရတၲ သဂၤဟကၽမ္း၌-ဗုဒၶါႏုပန၊ ဧေကာေရဝ ၪပၸဇၨႏၱိ၊ ကႎကရဏံ၊ မဟံႏၱံတာရ၊ သဗၺညဳတ ဉာဏ ဂုဏာနံ၊ မဟႏၱံေဟာတိ၊ ဧကံတံေရဝ၊ ဂဏွိတဗၺံ။ ဗုဒျြါႏုပန ဘုရားမည္သည္ကား၊ ေလာေက ေလာက၌၊ ဧေကာေရဝ တဆူတည္းသာလွ်င္၊ ၪပၸဇၨႏၱိ ႁဖစ္ကုန္၏၊ ကႎကရဏံ အဘယ္ကဲ့သို႔နည္း ဟူမူကား၊ မဟႏၱံ ႄကီးႁမတ္ေသာ သဗၺညဳတဉာဏံ၊ သဗၺညဳတဉာဏ္ေတာ္သည္ ဂုဏာနံ ဂုဏ္တို႔ ၏ တည္ရာႁဖစ္ေသာ၊ ဧကံတံ ထိုသဗၺညဳတဉာဏ္ တဆူတည္းသာလွ်င္၊ ေဟာတိ ႁဖစ္၏၊ ဣတိ ဤသို႔ ဂဏွိတဗၺံ ယူအပ္၏။” ဟူ၍လည္းေကာင္း ေဖၚႁပထားေပသည္။
ထိုေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာ ဆရာေတာ္မၽား ရွင္းထားသည့္ သဗၺညဳတ ဘုရားရွင္ ဆိုသည္မွာ ပရမတ္ဘုရား ႁဖစ္၍ လူသားပညတ္ဘုရား၊ ၪပဇာ ဘုရားမၽားႏွင့္ မသက္ဆိုင္ေပတဲ့ခင္ဗ်ာ..
သမၼာက်မ္းစာ၌ကား ဘုရားသခင္ဟူသည္ ပုဂၢိဳလ္ေတာ္သည္ ပကတိအားျဖင့္ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူေသာေၾကာင့္ သယမၻဴျဖစ္ေတာ္မူ၏။ “ဘုရားသခင္ကလည္း ငါျဖစ္သည့္အတိုင္း ငါျဖစ္၏” ( ထြက္ေျမာက္ရာ ၃း၁၄)။ ပါရမီျဖည့္က်င့္ေသာေၾကာင့္ ဘုရားမဟုတ္၊ ဘုရားျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဘုရားျဖစ္၏။ ေကာင္းျမတ္စံုလင္ေသာ ဆုေက်းဇူး ရွိသမ်တို႔သည္ အလင္းတို႔အဘထံေတာ္က သက္ေရာက္သည္ျဖစ္၍၊ အထက္အရပ္မွ လာၾက၏။ ထိုအဘသည္ ေျပာင္းလဲျခင္းမရွိ၊ လွည့္၍လည္း အရိပ္က်ေစေတာ္ မမူတတ္၊ ယာကုပ္ ၁း၁၇ ၌လာသည့္အတိုင္း။ ျမတ္စြာဘုရားသခင္သည္ စံုလင္ေတာ္မူေသာ အရွင္ျဖစ္၍၊ သာ၍စံုလင္ေတာ္မူရန္မလို၊ မစံုလင္ေသာ လူသတၱဝါသာလွ်င္ စံုလင္ေအာင္ က်င့္ရ။ ပါရမီျဖည့္ရေလသည္။ ထိုက်မ္းစာ စကား၌ “ေျပာင္းလဲျခင္းမရွိ” ဟုလာေသာေၾကာင့္။ ကိုယ္ေတာ္သည္ ေရွးကမၻာအဆက္ဆက္မွ ေနာက္ကမၻာအဆက္ဆက္တိုင္ ထာဝရဘုရားျဖစ္ေတာ္မူ၏။
အတုမရွိေသာ ဘုရားသခင္ကို၄င္း၊ ဘုရားသခင္ဖန္ဆင္းေတာ္မူေသာ ေလာကဓါတ္ကို၄င္း၊ မၾကံစည္အပ္သည္ကို ပိဋကတ္က်မ္းလာသည္ႏွင့္အညီ ျပဆိုညြန္ျပသြားေပအံ့။ေလာေက၊ ေလာကကို၊ နစိႏၱတံ၊ မၾကံစည္အပ္သည္ကို စိႏၱာယႆ၊ ၾကံစည္ေသာသူအား ဥမၼတႆ၊ သူရူးႏွင့္လည္းတူ၏။ အဝိဂတႆ၊ စိတ္ေဖါက္ျပန္ေသာသူႏွင့္လည္းတူ၏။
ဗုဒၶႆ၊ အတုမရွိေသာျမတ္စြာ ဘုရားသခင္ကို၄င္း၊ နစိႏၱတံ၊ မၾကံစည္အပ္သည္ကို စိႏၱာယႆ၊ ၾကံစည္ေသာသူအား ဥမၼတႆ၊ အရူးႏွင့္လည္းတူ၏ဟု ေလာကဒီပကာသာရက်မ္း၌ ျပဆိုထားပါသည္။
မၾကံစည္အပ္ေသာ အရာမ်ား။
၁။ ဗုဒၶဝိသေယာ။ ဘုရားသာသိအပ္သည္ကို မၾကံစည္အပ္။
၂။ ဈာယိႆ။ ဈာန္အဘိညာဥ္အရာကို မၾကံစည္အပ္။
၃။ ကမၼဝါပါေကာ။ ကံ၏ အက်ိဳးေပးပံုကို မၾကံစည္အပ္။
၄။ ေလာေကာစိႏၱာ၊ ေန၊ လ စေသာ ေလာကတည္ပံုကို မၾကံစည္အပ္။
ၾကံစည္လွ်င္ ရူးသြပ္ျခင္း၊ ဆင္းရဲျခင္း၊ ပင္ပန္းျခင္း အဖို႔ျဖစ္၏။ (အဂၤုတၳိဳရ္ပါဠိ စတုကၠနိပါတ္ အပဏၰကဝစ္)။
မွန္ေသာ ဘုရားသခင္၌ လူအေပါင္းတို႔ထက္သာလြန္ ထူးကဲ့ေတာ္မူေသာ အစိေႏၱယသဒၵါ၊ အပေမယသဒၵါတို႔ႏွင့္ အညီ ဂုဏ္ေတာ္၏ အခ်ဳပ္ကိုဆိုလွ်င္ ေလးပါးရွိ၏။ ေလးပါးဟူမူကား…….
၁။ ရူပအစိေႏၱယ။
၂။ ဣတၳိအစိေႏၱယ။
၃။ ညဏအစိေႏၱယ။
၄။ ဝါစအစိေႏၱယဟူ၍ ဂုဏ္ပုဒ္ေလးပါရွိေတာ္မူ၏။ ထိုအနႏၱဂုဏ္ပုဒ္ေလးပါး မဂဓပါဠိစကားတို႔ကို အဘိဓါန္က်မ္လာသည့္အတိုင္း ျမန္မာလိုျပန္ဆိုလွ်င္ ရူပါအစိေႏၱယပုဒ္၌ ရူပါ၊ ရုပ္၊ အစိေႏၱယ၊ မၾကံစည္အပ္။ အပေမယ၊ မႏိႈင္းယွဥ္အပ္။ ဣတၳိအစိေႏၱယပုဒ္၌ ဣတၳိ၊ တန္ခိုးေတာ္၊ အစိေႏၱယပုဒ္၌ ဥာဏ္ေတာ္ကို၊ အစိေႏၱယ၊ မၾကံစည္အပ္။ အပေမယ၊ မႏိႈင္းယွဥ္အပ္။ ဝါစအစိေႏၱယ၊ ဝါစ၊ စကားေတာ္၌၊ အစိေႏၱယ၊ မၾကံစည္အပ္၊ အပေမယ၊ မႏိႈင္းယွဥ္အပ္။ ထိုသို႔ မၾကံစည္အပ္၊ မႏိႈင္းယွဥ္အပ္ေသာ အနႏၱရုပ္ေတာ္၊ အနႏၱတန္ခိုးေတာ္၊ အနႏၱစကားေတာ္ အေပါင္းတို႔ႏွင့္ျပည့္စံုေတာ္မူေသာ္မူမွသာလွ်င္ လူအေပါင္းတို႔၏ ကိုးကြယ္ရာျဖစ္ေတာ္မူေသာ မွန္ေသာ ဘုရားသခင္ျဖစ္ေတာ္မူ၏။
ေက်းဇူးေတာ္အစံု၊ ဂုဏ္ေတာ္အနႏၱႏွင့္ ျပည့္စံုေတာ္မူေသာ ဘုရားသခင္သည္ အဘယ္အခ်ိန္ကာလကစ၍ အဘယ္တိုင္းႏိုင္ငံ၊ အဘယ္အရပ္ေဒသတို႔တြင္ ျဖစ္သနည္းဟု ၾကံစည္၍ေမးဖြယ္ရာမရွိ။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ မွန္ေသာ ဘုရားသည္ ေလာကီပုဂၢိဳလ္မဟုတ္၊ ေလာကုတၱရာ ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ေတာ္မူ၏။ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱတရားတို႔ႏွင့္မကင္းေသာ သခၤါရနယ္၊ ေလာကီဘံုသားအတြင္းမွာ ေမြးဘြားျခင္းကို ခံေသာပုဂၢိဳလ္မဟုတ္၊ အိုျခင္း၊ နာျခင္း၊ ေသျခင္းႏွင့္အစဥ္ကင္းစဥ္ေတာ္မူ၍၊ နိစၥ၊ သုခ၊ အတၱႏွင့္ျပည့္စံုေတာ္မူေသာ ေလာကုတၱရာ၏ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူေသာေၾကာင့္၊ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱနယ္အတြင္းမွာ ေမြးဘြားျခင္းကိုခံရသည့္ ပညတ္သတၱဝါျဖစ္ၾကကုန္ေသာ ေလာကီဘံုသား အေပါင္းတို႔က ေလာကီညာဏ္ႏု၊ မံသစကၡဳပညတ္ မ်က္စိျဖင့္ ၾကည္ရႈ၍ ေမးဖြယ္ၾကံဖြယ္ရာ မဟုတ္ေခ်။ ( တိပိဋကတ္ ဝိနိစၥယက်မ္း။ ေမာင္ပန္းရည္၊ ဒု-တြဲ၊ ႏွာ ၁၄-၁၆)။
သမၼာက်မ္းစာလာသည့္အတိုင္း၊ ပေရာဖက္ ေဟရွာယ ” ထာဝရ ဘုရားမိန္႔ေတာ္မူသည္ကား…… ငါ့ေရွ႔မွာ ဖန္ဆင္းရာထဲက အဘယ္ဘုရားသခင္မွ် မျဖစ္၊ ငါ့ေနာက္မွာလည္း အဘယ္ဘုရားသခင္မွ်မရွိရာ…… ေန႔ရက္ကာလ မျဖစ္မွီ ငါသည္ ဘုရားျဖစ္၏” ( ေဟရွာယ ၄၃း၁၀-၁၃)။ “ငါျဖစ္သည့္အတိုင္း ငါျဖစ္၏” ( ထြက္ေျမာက္ရာ ၃း၁၄)။ “ငါသည္ အာလဖျဖစ္၏၊ ဩေမဃလည္းျဖစ္၏၊ အဦးဆံုးေသာသူ၊ ေနာက္ဆံုးေသာသူျဖစ္၏၊ အစႏွင့္အဆံုးလည္းျဖစ္၏” ( ဗ်ာဒိတ္ ၂၂း၁၃)။
ေလာကလူသားမ်ားဘယ္လုိျဖစ္တည္လာတည္ဆိုတာ..ဗုဒၶသေဘာနဲ႔ခရစ္ယန္တရားေတာ္လာမည္ေမွ်ာ္
၁။ ဗုဒၶတိုင္း ဓမၼစၾကာတရားကို ေဟာေၾကာင္း။
၂။ ဗုဒၶတိုင္း နိပါတ္ သုတၱံကိုေဟာေၾကာင္း။
၃။ ဗုဒၶတိုင္း ဝိနည္းသိကၡာကိုေဟာေၾကာင္း။
၄။ ဗုဒၶတိုင္း အဘိဓမၼာကိုေဟာေၾကာင္း တို႔ပါရွိေလေသာေၾကာင့္၊ ထိုဘုရားဟု အမည္ခံေသာ အရာအားလံုးတို႔သည္ ဤထက္မထူးသျဖင့္၊ ဤတရားသည္ ျမဲေသာတရားပင္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္၊ နိယာမတရားဟု ေခၚဆိုျခင္းပင္ျဖစ္ေလသည္။
ဗုဒၶဘုရားေတြမွန္သမွ်ဒီနိယမတရားငါးပါးနဲ႔လြတ္တာမရွိဘူးေပါ့..
နိယမတရားငါးပါးနဲ႔ကင္းလြတ္တဲ့ဘုရားကို..ၾကေတာ့..ဗုဒၶလို႔မေခၚေတာ့ဘူး…
ႏိုင္ငံေကၽာ္ ဓမၼေစတီ ဆရာေတာ္ဘုရားႄကီး ေရးသားေတာ္မူေသာ သမစိတၲ ဘာသာကၽမ္း သံဃာစစ္တမ္း အလင္းကၽမ္း သံဃာဟုတ္မဟုတ္ ေမးခြန္းထုတ္ကၽမ္း (ဂႏျြမာပံုႏွိပ္ တိုက္မွထုတ္ေဝသည္)တြင္ “လူကႁဖစ္ေသာ ၪပဇာဗုရား၊ ပုဂၢလဓိဌာန္ ဗုရားတို႔ကို ပါယ္၍ ဗုဒၶါန၊ဗုရားအစစ္ ဓမၼဓိဌာန္ သဗၺညဳတဉာဏ္ နိယတ အႃမဲဗုရားကို ႁပၪီးအံ့။ ေလာေက၊ ေလာက၌၊ ဧေကာေရဝ၊ တဆူသာလွ်င္၊ ၪပၸဇႏၱိ ႁဖစ္ကုန္၏၊ ကႎကရဏံ အဘယ္ကဲ့သို႔နည္း ဟူမူကား၊ မဟႏၱံ ႄကီးႁမတ္ေသာ သဗၺညဳတဉာဏံ၊ သဗၺညဳတဉာဏ္ကို အစိုးရေသာ ဓမၼဓိဌာန္ နိယတ အႃမဲဗုရားသည္၊ ဂုဏာနံ ဂုဏ္ေပါင္းတကာတို႔၏ တည္ရာႁဖစ္ေသာ၊ ဧကႏၱ ထိုသဗၺညဳတအရွင္ နိယတသခင္ တဆူတည္း အႃမဲဗုရားသည္သာလွ်င္ ေဟာတိ ႁဖစ္၏၊ ဣတိ ဤသို႔ ဂဏွိတဗၺံ ယူမွတ္အပ္၏။” ဟူ၍လည္းေကာင္း၊
သံုးဆယ္ႃမိဳ႔ ဘုရားဒကာ ၪီးလူငယ္ ေရးသားေသာ သဗၺညဳတ စိႏၱာမဏိကၽမ္း စာမၽက္ႏွာ (၂)တြင္ “သဗၺညဳတ ဘုရားသခင္သည္ အမိမရွိ အဘ မရွိ ကိုယ္ထက္ႁမတ္ေသာ သူမရွိ၊ ပါရမီဆယ္ပါးကို မႁဖည့္ ဒါန သီလ ဘာဝနာတို႔ကို မႁပဳလုပ္ဘဲ၊ အလိုလို ႁဖစ္ေတာ္မူေႂကာင္း၊ သက္ေသကား- သယံ၊ အလိုလို၊ ဘူတံ၊ ထင္ရွား၊ ဇာရတိ ႁဖစ္ေတာ္မူ၏၊ သယံအဘိညာယ ကာရေႆရႏၱိ ဆရာမိဘကင္း၍ ႁဖစ္ေသာ ပါဠိသက္ေသ၊ သဗၺညဳတ ဘုရား တဆူတည္း ႁဖစ္ေႂကာင္း သက္ေသခံ ပါဠိကား သာရတၲ သဂၤဟကၽမ္း၌-ဗုဒၶါႏုပန၊ ဧေကာေရဝ ၪပၸဇၨႏၱိ၊ ကႎကရဏံ၊ မဟံႏၱံတာရ၊ သဗၺညဳတ ဉာဏ ဂုဏာနံ၊ မဟႏၱံေဟာတိ၊ ဧကံတံေရဝ၊ ဂဏွိတဗၺံ။ ဗုဒျြါႏုပန ဘုရားမည္သည္ကား၊ ေလာေက ေလာက၌၊ ဧေကာေရဝ တဆူတည္းသာလွ်င္၊ ၪပၸဇၨႏၱိ ႁဖစ္ကုန္၏၊ ကႎကရဏံ အဘယ္ကဲ့သို႔နည္း ဟူမူကား၊ မဟႏၱံ ႄကီးႁမတ္ေသာ သဗၺညဳတဉာဏံ၊ သဗၺညဳတဉာဏ္ေတာ္သည္ ဂုဏာနံ ဂုဏ္တို႔ ၏ တည္ရာႁဖစ္ေသာ၊ ဧကံတံ ထိုသဗၺညဳတဉာဏ္ တဆူတည္းသာလွ်င္၊ ေဟာတိ ႁဖစ္၏၊ ဣတိ ဤသို႔ ဂဏွိတဗၺံ ယူအပ္၏။” ဟူ၍လည္းေကာင္း ေဖၚႁပထားေပသည္။
ထိုေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာ ဆရာေတာ္မၽား ရွင္းထားသည့္ သဗၺညဳတ ဘုရားရွင္ ဆိုသည္မွာ ပရမတ္ဘုရား ႁဖစ္၍ လူသားပညတ္ဘုရား၊ ၪပဇာ ဘုရားမၽားႏွင့္ မသက္ဆိုင္ေပတဲ့ခင္ဗ်ာ..
သမၼာက်မ္းစာ၌ကား ဘုရားသခင္ဟူသည္ ပုဂၢိဳလ္ေတာ္သည္ ပကတိအားျဖင့္ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူေသာေၾကာင့္ သယမၻဴျဖစ္ေတာ္မူ၏။ “ဘုရားသခင္ကလည္း ငါျဖစ္သည့္အတိုင္း ငါျဖစ္၏” ( ထြက္ေျမာက္ရာ ၃း၁၄)။ ပါရမီျဖည့္က်င့္ေသာေၾကာင့္ ဘုရားမဟုတ္၊ ဘုရားျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဘုရားျဖစ္၏။ ေကာင္းျမတ္စံုလင္ေသာ ဆုေက်းဇူး ရွိသမ်တို႔သည္ အလင္းတို႔အဘထံေတာ္က သက္ေရာက္သည္ျဖစ္၍၊ အထက္အရပ္မွ လာၾက၏။ ထိုအဘသည္ ေျပာင္းလဲျခင္းမရွိ၊ လွည့္၍လည္း အရိပ္က်ေစေတာ္ မမူတတ္၊ ယာကုပ္ ၁း၁၇ ၌လာသည့္အတိုင္း။ ျမတ္စြာဘုရားသခင္သည္ စံုလင္ေတာ္မူေသာ အရွင္ျဖစ္၍၊ သာ၍စံုလင္ေတာ္မူရန္မလို၊ မစံုလင္ေသာ လူသတၱဝါသာလွ်င္ စံုလင္ေအာင္ က်င့္ရ။ ပါရမီျဖည့္ရေလသည္။ ထိုက်မ္းစာ စကား၌ “ေျပာင္းလဲျခင္းမရွိ” ဟုလာေသာေၾကာင့္။ ကိုယ္ေတာ္သည္ ေရွးကမၻာအဆက္ဆက္မွ ေနာက္ကမၻာအဆက္ဆက္တိုင္ ထာဝရဘုရားျဖစ္ေတာ္မူ၏။
အတုမရွိေသာ ဘုရားသခင္ကို၄င္း၊ ဘုရားသခင္ဖန္ဆင္းေတာ္မူေသာ ေလာကဓါတ္ကို၄င္း၊ မၾကံစည္အပ္သည္ကို ပိဋကတ္က်မ္းလာသည္ႏွင့္အညီ ျပဆိုညြန္ျပသြားေပအံ့။ေလာေက၊ ေလာကကို၊ နစိႏၱတံ၊ မၾကံစည္အပ္သည္ကို စိႏၱာယႆ၊ ၾကံစည္ေသာသူအား ဥမၼတႆ၊ သူရူးႏွင့္လည္းတူ၏။ အဝိဂတႆ၊ စိတ္ေဖါက္ျပန္ေသာသူႏွင့္လည္းတူ၏။
ဗုဒၶႆ၊ အတုမရွိေသာျမတ္စြာ ဘုရားသခင္ကို၄င္း၊ နစိႏၱတံ၊ မၾကံစည္အပ္သည္ကို စိႏၱာယႆ၊ ၾကံစည္ေသာသူအား ဥမၼတႆ၊ အရူးႏွင့္လည္းတူ၏ဟု ေလာကဒီပကာသာရက်မ္း၌ ျပဆိုထားပါသည္။
မၾကံစည္အပ္ေသာ အရာမ်ား။
၁။ ဗုဒၶဝိသေယာ။ ဘုရားသာသိအပ္သည္ကို မၾကံစည္အပ္။
၂။ ဈာယိႆ။ ဈာန္အဘိညာဥ္အရာကို မၾကံစည္အပ္။
၃။ ကမၼဝါပါေကာ။ ကံ၏ အက်ိဳးေပးပံုကို မၾကံစည္အပ္။
၄။ ေလာေကာစိႏၱာ၊ ေန၊ လ စေသာ ေလာကတည္ပံုကို မၾကံစည္အပ္။
ၾကံစည္လွ်င္ ရူးသြပ္ျခင္း၊ ဆင္းရဲျခင္း၊ ပင္ပန္းျခင္း အဖို႔ျဖစ္၏။ (အဂၤုတၳိဳရ္ပါဠိ စတုကၠနိပါတ္ အပဏၰကဝစ္)။
မွန္ေသာ ဘုရားသခင္၌ လူအေပါင္းတို႔ထက္သာလြန္ ထူးကဲ့ေတာ္မူေသာ အစိေႏၱယသဒၵါ၊ အပေမယသဒၵါတို႔ႏွင့္ အညီ ဂုဏ္ေတာ္၏ အခ်ဳပ္ကိုဆိုလွ်င္ ေလးပါးရွိ၏။ ေလးပါးဟူမူကား…….
၁။ ရူပအစိေႏၱယ။
၂။ ဣတၳိအစိေႏၱယ။
၃။ ညဏအစိေႏၱယ။
၄။ ဝါစအစိေႏၱယဟူ၍ ဂုဏ္ပုဒ္ေလးပါရွိေတာ္မူ၏။ ထိုအနႏၱဂုဏ္ပုဒ္ေလးပါး မဂဓပါဠိစကားတို႔ကို အဘိဓါန္က်မ္လာသည့္အတိုင္း ျမန္မာလိုျပန္ဆိုလွ်င္ ရူပါအစိေႏၱယပုဒ္၌ ရူပါ၊ ရုပ္၊ အစိေႏၱယ၊ မၾကံစည္အပ္။ အပေမယ၊ မႏိႈင္းယွဥ္အပ္။ ဣတၳိအစိေႏၱယပုဒ္၌ ဣတၳိ၊ တန္ခိုးေတာ္၊ အစိေႏၱယပုဒ္၌ ဥာဏ္ေတာ္ကို၊ အစိေႏၱယ၊ မၾကံစည္အပ္။ အပေမယ၊ မႏိႈင္းယွဥ္အပ္။ ဝါစအစိေႏၱယ၊ ဝါစ၊ စကားေတာ္၌၊ အစိေႏၱယ၊ မၾကံစည္အပ္၊ အပေမယ၊ မႏိႈင္းယွဥ္အပ္။ ထိုသို႔ မၾကံစည္အပ္၊ မႏိႈင္းယွဥ္အပ္ေသာ အနႏၱရုပ္ေတာ္၊ အနႏၱတန္ခိုးေတာ္၊ အနႏၱစကားေတာ္ အေပါင္းတို႔ႏွင့္ျပည့္စံုေတာ္မူေသာ္မူမွသာလွ်င္ လူအေပါင္းတို႔၏ ကိုးကြယ္ရာျဖစ္ေတာ္မူေသာ မွန္ေသာ ဘုရားသခင္ျဖစ္ေတာ္မူ၏။
ေက်းဇူးေတာ္အစံု၊ ဂုဏ္ေတာ္အနႏၱႏွင့္ ျပည့္စံုေတာ္မူေသာ ဘုရားသခင္သည္ အဘယ္အခ်ိန္ကာလကစ၍ အဘယ္တိုင္းႏိုင္ငံ၊ အဘယ္အရပ္ေဒသတို႔တြင္ ျဖစ္သနည္းဟု ၾကံစည္၍ေမးဖြယ္ရာမရွိ။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ မွန္ေသာ ဘုရားသည္ ေလာကီပုဂၢိဳလ္မဟုတ္၊ ေလာကုတၱရာ ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ေတာ္မူ၏။ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱတရားတို႔ႏွင့္မကင္းေသာ သခၤါရနယ္၊ ေလာကီဘံုသားအတြင္းမွာ ေမြးဘြားျခင္းကို ခံေသာပုဂၢိဳလ္မဟုတ္၊ အိုျခင္း၊ နာျခင္း၊ ေသျခင္းႏွင့္အစဥ္ကင္းစဥ္ေတာ္မူ၍၊ နိစၥ၊ သုခ၊ အတၱႏွင့္ျပည့္စံုေတာ္မူေသာ ေလာကုတၱရာ၏ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူေသာေၾကာင့္၊ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱနယ္အတြင္းမွာ ေမြးဘြားျခင္းကိုခံရသည့္ ပညတ္သတၱဝါျဖစ္ၾကကုန္ေသာ ေလာကီဘံုသား အေပါင္းတို႔က ေလာကီညာဏ္ႏု၊ မံသစကၡဳပညတ္ မ်က္စိျဖင့္ ၾကည္ရႈ၍ ေမးဖြယ္ၾကံဖြယ္ရာ မဟုတ္ေခ်။ ( တိပိဋကတ္ ဝိနိစၥယက်မ္း။ ေမာင္ပန္းရည္၊ ဒု-တြဲ၊ ႏွာ ၁၄-၁၆)။
သမၼာက်မ္းစာလာသည့္အတိုင္း၊ ပေရာဖက္ ေဟရွာယ ” ထာဝရ ဘုရားမိန္႔ေတာ္မူသည္ကား…… ငါ့ေရွ႔မွာ ဖန္ဆင္းရာထဲက အဘယ္ဘုရားသခင္မွ် မျဖစ္၊ ငါ့ေနာက္မွာလည္း အဘယ္ဘုရားသခင္မွ်မရွိရာ…… ေန႔ရက္ကာလ မျဖစ္မွီ ငါသည္ ဘုရားျဖစ္၏” ( ေဟရွာယ ၄၃း၁၀-၁၃)။ “ငါျဖစ္သည့္အတိုင္း ငါျဖစ္၏” ( ထြက္ေျမာက္ရာ ၃း၁၄)။ “ငါသည္ အာလဖျဖစ္၏၊ ဩေမဃလည္းျဖစ္၏၊ အဦးဆံုးေသာသူ၊ ေနာက္ဆံုးေသာသူျဖစ္၏၊ အစႏွင့္အဆံုးလည္းျဖစ္၏” ( ဗ်ာဒိတ္ ၂၂း၁၃)။
ေလာကလူသားမ်ားဘယ္လုိျဖစ္တည္လာတည္ဆိုတာ..ဗုဒၶသေဘာနဲ႔ခရစ္ယန္တရားေတာ္လာမည္ေမွ်ာ္